torstai 28. kesäkuuta 2012

Rakkaudestani oopperaan: Don Giovanni

Olen todella onnellinen siitä että Finnkinon teatterit näyttävät nykyisin maailman huippuoopperoita New Yorkin Metropolitan Operasta. Itse olen hyödyntänyt näitä tilaisuuksia moneen otteeseen ja käynyt katsomassa muun muassa Madame Butterflyn, Toscan, Carmenin, Aidan sekä uusimpana Don Giovannin. Liput kylläkin ovat hinnoiltaan melko suolaisia, mutta uusintanäytökset ovat kuitenkin jonkin verran suoria lähetyksiä huokeampia. Nyt kesäaikaan Finnkino tarjoaa kuluneen kauden oopperoita uusintoina tasaiseen tahtiin. Itse käytin tilaisuuden hyväksi ja ostin lipun Mozartin Don Giovanniin. Mozart on säveltäjänä yksi henkilökohtaisista suosikeistani Sibeliuksen, Griegin ja Beethovenin rinnalla.
Jos oopperan juoni ei ole entuudestaan tuttu, ohessa lainaus Wikipediasta.

"Ensimmäinen näytös
Don Giovanni saapuu kylään palvelijansa Leporellon vetämissä vaunuissa yömyöhällä. Don Giovanni tekeytyy Donna Annan, komtuurin tyttären, sulhaseksi ja ahdistelee tyttöä seksuaalisesti. Donna Anna tajuaa, ettei Don Giovanni ole hänen sulhasensa ja suuttuu tälle. Hänen komtuuri-isänsä saapuu paikalle mutta Don Giovanni tappaa tämän. Donna Anna vannoo sulhasensa Don Ottavion kanssa kostoa, kyläläiset pystyttävät muistopatsaan komtuurille. Leporello nuhtelee isäntäänsä murhasta, mutta Don Giovanni ei ole kuuntelevinaankaan. He kohtaavat Donna Elviran, Don Giovannin entisen rakastetun. Donna Elvira muistuttaa Giovannia että hän vannoi rakastavansa häntä aikoinaan. Don Giovanni lähtee pois ja Leporellolle jää tehtäväksi selittää, että Donna Elvira ei ole ainoa nainen, jota Don Giovanni on vannonut rakastavansa, hän on yksi 2065 muun naisen lisäksi. Leporello laulaa luetteloaarian Madamina, il catalogo e questo (Madamina, tämä kirja on lista). Zerlina ja Masetto, aviopari, juhlivat häitään, Don Giovanni kutsuu juhlaväen jatkamaan kutsuja hänen omassa huvilassaan, Masetto vastustelee, mutta suostuu lopulta tulemaan mukaan. Zerlina ja Don Giovanni laulavat dueton La ci darem la mano (Saan sinut sinne johtaa). Don Ottavio ja Donna Anna pyytävät Don Giovannilta apua komtuurin murhaajan kiinniottamisessa. Donna Anna tunnistaa Don Giovannin isänsä murhaajaksi ja vannoo kostoa raivoissaan. Juhlat jatkuvat Don Giovannin huvilassa, Don Giovanni laulaa samppanja-aarian Fin ch'han dal vino (Viineistä parhaat vieraille tuhlaa). Zerlina lepyttelee mustasukkaista Masettoa puutarhassa. Don Giovanni käskee Leporelloa pitämään Masetton loitolla hänestä ja Zerlinasta ja niin Don Giovanni tanssin huumassa viettelee Zerlinan. Samassa Donna Anna ilmoittaa kaikille, että Don Giovanni on komtuurin murhaaja. Don Giovanni ja Leporello lähtevät pakoon.

Toinen näytös
Leporello uhkaa erota Don Giovannin palveluksesta, Don Giovanni lepyttelee Leporellon rahalla. Nyt Don Giovanni aikoo vietellä Donna Elviran palvelijattaren, hän vaihtaa Leporellon kanssa vaatteita voidakseen paremmin lähestyä häntä. Don Giovanni kertoo rakkaudestaan uudelle ihastukselleen. Masetto saapuu parin talonpojan kanssa kostaakseen Don Giovannille ja he lähtevät naamioituneen Leporellon perään. Masetto jää kahden Leporelloksi naamioituneen Don Giovannin kanssa, Don Giovanni antaa tälle perinpohjaisen selkäsaunan. Leporello riisuu Don Giovannin vaatteet yltään ja livahtaa tiehensä. Don Ottavio kertoo rakastavansa Donna Annaa. Don Giovanni on vetäytynyt hautausmaalle, jossa kuolleen komtuurin patsas puhuttelee häntä. Don Giovanni kutsuu tämän illalliselle, mihin patsas vastaa myöntävästi. Don Giovanni lähtee valmistamaan illallista. Donna Elvira pyytää Don Giovannilta viimeisen kerran, että tämä muuttaisi tapansa, tämä ei kuitenkaan suostu. Komtuurin patsas saapuu paikalle ja vaatii Don Giovannia parantamaan tapansa, Don Giovanni lausuu vastaukseksi 9 kertaa ei ja silloin tämä heitetään helvettiin."

Lähde: Wikipedia

 METin Don Giovannissa oli taitava laulajakaarti. Päällimmäisenä minuun teki vaikutuksen Don Giovannin palvelijan Leporellon roolin laulanut Luca Pisaroni. Mies oli upeaääninen basso-baritoni ja todella taitava, eläväinen näyttelijä. Mielestäni jopa Don Giovannia esittänyt Mariusz Kwiecien jäi palvelijansa varjoon vaikka oli taitavaa hänkin.
Naisia, Donna Annaa ja Donna Elviraa esittäneet Marina Rebeka ja Barbara Frittoli eivät kuitenkaan tehneet kovin suurta vaikutusta. Molemmiat olivat teknisesti taitavia laulajia, mutta kummankaan äänellinen ilmaisu tai näyttelijäntaito ei riittänyt vakuuttamaan minua. Varsinkaan Donna Annaa esittänyt Marina Rebeka ei osannut ilmaista laulullaan tai esiintymisellään kovin taitavasti surua, tuskaa tai rakkauden tunnetta. Roolisuoritus jätti jopa hieman kylmäksi.
Mielestäni alkupuolella oopperan juoni osittain hieman laahasi. Mozartin musiikki kannatteli koko ajan ja piti kiinnostuksen vireillä mutta aika ajoin tarinallisesti ooppera laahasi. Kohtaukset olivat pitkiä eikä tarina ajoittain päässyt laisinkaan etenemään. Erityisesti juuri oopperan alkupuolella tämä häiritsi. Olen nähnyt monia oopperoita jossa vastaavaa laahaamisen tunnetta ei ole tullut.. Loppupuolella tarina kuitenkin lähti etenemään joutuisammin ja myös musiikillinen huipentuma sijoittui oopperan loppuun. Kohtaus jossa kuollut komtuuri tulee noutamaan Don Giovannia on oopperan juonellinen ja musiikillinen kliimaksi. Teatraalinen minäni suorastaan rakastaa kyseistä kohtausta ja hyrisee tyytyväisyyttään.

Liitän loppuun mukaan METin loppukohtauksen komtuurin saapumisesta sekä vanhemman version samasta kohtauksesta joka on vähintäänkin yhtä vaikuttava. Kuulostelkaa näitä.



 



5 kommenttia:

  1. Voih, oopperat ovat mitä ihaninta kuunneltavaa! Itse en ole päässyt vielä elokuvateattereihin katsomaan oopperoita mutta edellis talvena olin katsomassa livenä oopperaa ja voi, että se oli upeaa :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lady Satin: Suosittelen. Se on todella hyvä tapa nähdä laadukasta oopperaa maailman huippunimillä. :) Itse en ole pettynyt yhteenkään esitykseen.

      Poista
  2. Täytyisi varmaan itsekin vihdoin hyödyntää noita Finnkinon oopperanäytöksiä kun olen sitä jo pidemmän aikaa miettinyt. Oopperaa olen käynyt livenä katsomassa viime vuonna ensimmäisen kerran Tamperetalossa, juurikin Taikahuilun mikä oli aivan loistava!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kävin itsekin katsomassa Taikahuilun tuolloin, mutta en pitänyt siitä että tarinasta oli tehty moderni. Se ei mielestäni antanut oopperalle mitään uutta, parempaa lisäarvoa.
      Mutta kyllä, kannattaa hyödyntää noita Finnkinon mahdollisuuksia. Kaikki siellä esitettävät oopperat ovat todella laadukkaita.

      Poista
    2. Oon muuten samaa mieltä siitä tarinan modernisoimisesta. En pitänyt hirveästi, mutta en vihannutkaan. Hieman kylmäksi kyllä jätti. Ei tuollainen amerikkateema oikein iske millään tavalla.

      Poista